חרדת קהל

"מחר יש לי פרזנטציה בעבודה, כבר שבוע אני לא ישנה בלילות, אני עצבנית ולחוצה"

מהו פחד קהל ?

מדובר בפחד מהערכה שלילית במצבים חברתיים מעוררי חרדה, או לקראתם.
יש קושי לעמוד במרכז תשומת הלב ולעשות פעילות ייצוגית כלשהי.
לחץ נפשי במידה מסוימת, מביא עמו תועלת.
עם זאת, במקרים רבים, פחד קהל פוגע באדם עצמו.

פחד קהל הינו שכיח, סובלים ממנו כ- 15%-30% מהאוכלוסייה והוא בא לידי ביטוי:

  • קוגניטיבית – לאדם מחשבות אוטומטיות שליליות על עצמו ועל הסביבה – שילעגו לו, יצחקו עליו, לא יקשיבו לו, או שהוא יגמגם, ימעד, או שאחרים ישפטו אותו
  • רגשית – האדם חווה פחד, חרדה, תסכול, בדידות, מבוכה, ברמות גבוהות
  • פיזית – האדם חווה דפיקות לב מואצות, הזעה, רעד, הסמקה, קשיי נשימה, כאב בגוף
  • התנהגותית – האדם חושש שיבצע התנהגויות לא אפקטיביות שעלולות לפגוע בו ובין היתר אסטרטגיית הימנעות שתפגע ביכולתו לעמוד מול קהל ואף תפגע באיכות חייו

כיצד נוצר פחד קהל ?

פחד קהל יכול לנבוע ממקורות שונים, ולא תמיד ניתן לקבוע בבירור את מקורו :

  • חוויה שלילית כלשהי שאדם עבר מול קהל
  • תהליך למידה ממישהו אחר
  • חוויות חברתיות שליליות שהובילו לפחד חברתי רחב יותר (גם צפייה באחר נחשבת)
  • אדם עם רגישות / פגיעות מולדת (למשל מופנם, ביישן, חששן ממצבים חברתיים)

מהרגע היווצרות פחד קהל – המצב יחריף מטבעו, נוצר כדור שלג הכולל את כל מרכיבי הפחד: מחשבות, רגשות ותגובות פיזיות והתנהגותיות, כשכל מרכיב מגביר ומחזק את האחרים.

פחד קהל – מדוע לא להשתמש בפתרונות קסם ?

אנשים מוכנים לעשות שימוש במגוון פטנטים שונים כולל אמונות תפלות ופעולות מאגיות, שינון בעל פה, הימנעות משאלות קהל, דיבור מהיר או חלש, כדורי הרגעה, צמחי מרפא, אפילו אלכוהול או כל דבר לריפוי עצמי שיסייע לתפקד במצב.
לכל אלו יש השפעות שליליות:

  • פגיעה בתפקוד – לעתים נפגעת חדות המחשבה, הדיבור (מהיר מידי, שקט או מהסס) היצמדות לנוסח מראש יקשה להתמודד עם שינויים, ותתחזק תחושת חוסר האונים.
  • אישור לכך שאכן יש ממה לפחד – האדם יניח שהוא לא מסוגל להתמודד עם המצב בשל הפחד, ולא כי הוא השתמש באסטרטגיות לא מועילות.
  • האדם ייתן קרדיט על הצלחה למשהו אחר ולא לעצמו (הוא לא יחשוב שאם הצליח זה אולי קשור ביכולת ההתמודדות שלו, אלא ייחס את זה לאסטרטגיות בהן נקט).
  • האדם ימשיך להאמין שאינו יכול להתמודד, יפתח הימנעות ובמקביל תלות בפתרונות שונים. הוא יישמר תפיסות שליליות לגבי עצמו, ומכאן, לא יצליח לשפר את יכולותיו.

המחיר של פחד קהל הוא כפול

  • התמודדות תגרום לחרדה עזה שיכולה להתחיל עוד טרם האירוע עצמו. הסובל יחוש תחושות פיזיות לא נעימות, ומחשבות אוטומטיות שליליות. כל זה עלול להוביל לתוצאות שליליות שיפגעו עוד יותר בהערכה העצמית של האדם ויגבירו את החרדה.
  • הימנעות מעמידה מול קהל, עלולה להוביל לכך שהאדם יוותר על מטרות או אפשרויות שמעניינות אותו כמו תפקיד מסוים בעבודה או אפילו להסתבך בצרות.

רוצה לטפל בפחד קהל שיש לך אבל אין לך מושג איך עושים זאת ?

הטיפול בשיטת הקול בראש המתבססת על הגישה הקוגניטיבית – התנהגותית (CBT), נמצאה יעילה ביותר, שכן הטיפול מתמקד גם בדפוסי חשיבה מעוותים וגם בדפוסי התנהגות שגורמים לך נזק.
יחד, נזהה את המחשבות הפחדים והאמונות השליליות, ונבחן אותן אל מול המציאות.
בהמשך נתרגל התנהגויות בסיטואציות שונות ונלמד באמצעות משוב על תגובת הסביבה.
אלו הן טכניקות של טיפול בחשיפה, רכישת מיומנויות התנסותית כך שבמהלך הטיפול, אפשר להתנסות, בהדרגתיות ובקצב המתאים, בדיבור מול קהל.

התוצאה הישירה תהיה חיזוק הביטחון ותחושת המסוגלות, כמו גם האפשרות לצלוח אירועים שונים מבלי שהחרדה תשתלט, היא תהיה שם אבל אפשר יהיה לענות לה – לא בהימנעות ולא במלחמה.

 

 

 

גלילה למעלה דילוג לתוכן